JEGYVÁSÁRLÁS
Rainer Maria Rilke:
Malte Laurids Brigge feljegyzései
ősbemutató
Az RS9 Színház és a Junion Színház előadása.
Rilke ezen műve egy hömpölygő gondolatfolyam, főleg az élet dolgairól. Végül is egy költő írta. „…kísérlet arra, hogy a dolgokat a szív karátjával mérjük.”
„Dehogyis tudták, kivel állnak szemben. Nagyon nehezen lehetett őt most szeretni, ő pedig érezte, hogy csak egyvalaki képes erre a szeretetre. De ő még várakozott…”
Magyarországon eddig még sehol sem állították színpadra Rilke ezen művét – mi is csak zárt ajtók mögött mutathattuk be 2020. decemberében. Így először élőben 2022. januárjában kerül műsorra.
Rainer Maria Rilke írásából, Görgey Gábor fordításának felhasználásával, színpadra alkalmazta: Lábán Katalin
Szereplők:
Malte – Kókai János
Anya – Álmosd Phaedra
Abelone – Kadlót Zsófi
Orvos – Kassai László
Erik – Nagy Ferenc
Közreműködők, alkotótársak:
Látvány, fény: Csáki Rita, Makray Gábor
Jelmez: LBN Theatre Bt.
Hang: Koleszár Bazil Péter
Rendezte: Lábán Katalin
A podukció létrejöttét az NKA Színházi Kollégiuma és az EMMI – Kultúráért Felelős Államtitkársága támogatta.
JEGYVÁSÁRLÁS
Turbuly Lilla
Rilke nálunk kevésbé ismert műve, a Malte Laurids Brigge feljegyzései egy költő prózája. Töredékes mű: napló és visszaemlékezés, elmélkedések és gondolatfutamok elegye. Feltűnnek benne történetmorzsák, de lényegében nincs története. Egy író számvetése élete szereplőivel, élőkkel és holtakkal, önmagával, érzésekkel és gondolatokkal. Nem színpadra született. Lábán Katalint azonban vonzzák a nem színpadra született irodalmi szövegek. Legutóbbi munkái is ilyenek: Füst Milántól A Mester én vagyok című regényből készült Egy doktorkisasszony naplójegyzeteit rendezte meg, majd következett Pilinszky és Sheryl Sutton levelezése. Egy interjúban1 ezzel indokolta darabválasztásait: „Próbáltak lebeszélni mindkettőről, de nem sikerre törekszem. Fontos nekem, hogy az engem régóta foglalkoztató szövegeket színpadra vihessem. És közben reménykedem, hogy ezek nem csak engem érdekelnek.” A Rilke-mű is ebbe a sorba illik. Színházi érdeklődése nyilván összefügg civil foglalkozásával: mentálhigiénés szakember, személyközpontú pszichoterapeuta, sokáig foglalkozott gyászterápiával is.
Tíz jó sort utoljára
Gabnai Katalin
Rilke főhőse egy Párizsba keveredett, dániai fiatalember, aki a saját testi-lelki hontalanságát, s nem lanyhuló egzisztenciális pánikját pokoli érzékletességgel közvetíti. Kép kép hátán, formák, szagok, érzetek kavargásában, lihegő összevisszaságban, együtt jelenik meg a porló szecesszió és az expresszionizmus. Még nincsenek itt a költői életmű későbbi szakaszában megjelenő angyalok, a „lélek halálos madarai”, de már itt motoznak, s múltba-jelenbe avatkoznak a Munch és Schiele képeit idéző élőhalottak, a velünk élő kísértetek. Elképesztő erejű írás ez, s Lábán Katiék érdeme, hogy felhívják rá a figyelmet. Hallatlan izgalom fölfedezni a szövegben a Gogoltól származó, sötét groteszk hatását, az átváltozások Kafkánál kiteljesedő rémületét, de a Morgenstern akasztófaénekeiben megjelenő, jéghideg iróniát is.
-Aki látni tanult-revizoronline.com
Fotó: Veres Ildikó